REHTORIN TERVEHDYS
Lomailut ovat päättyneet ja olemme jo hyvää vauhtia yhteisellä oppimisen taipaleella. Toivottavasti myös sisäilmaongelmat ovat kesäisten remonttien myötä taakse jäänyttä elämää.
Tänä vuonna painotamme opetussuunnitelman aihekokonaisuutta Aktiivinen kansalainen ja yrittäjyys. Kyse ei suinkaan ole rahan tekemisestä, vaikka sitäkin voi mukana olla. Yrittä-jyyskasvatus on kasvattamista yritteliääseen elämänasenteeseen ja oma-aloitteisuuteen. Tavoitteena on auttaa oppilaita näkemään mahdollisuuksia, ottamaan vastuuta, toimi-maan aktiivisesti ja pitämään lupauksensa. Tosin aktiivisista, oma-aloitteisista ja mahdolli-suuksia näkevistä ihmisistä tulee keskimääräistä useammin yrittäjiä.
Osallistaminen on päivän sana. Koulumme oppilastoimikuntaan oli tunkua, sillä lapset ovat motivoituneita toteuttamaan omia ideoitaan. Kannattaakin painottaa yhdessä työs-kentelyä yhteisen hyvän eteen. Opettajan rooli muutoksessa on keskeinen. Kehitys edellyt-tää kokemusten hankkimista, eikä niitä synny varman päälle pelaamalla. Virheet ja mokat kuuluvat kehitykseen puolin ja toisin. Opettaja erehtyy, jos hän tekee asiat oppilaan puo-lesta. Pitää malttaa antaa aikaa oppimisprosessille. Hyvä opettaja eikä vanhempikaan siis paapo lastaan pilalle, mutta antaa tarvittaessa riittävästi tukea.
Kasvattajan on luotava uskoa tulevaisuuteen ja opetettava, että omaan elämäänsä voi vaikuttaa itse tekemällä ja yrittämällä. Työelämässä tarvitaan luovuutta, innovatiivisuutta, vuorovaikutustaitoja, oppimistaitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja ryhmätyöskentelytaitoja. Yhdessä työskentely ja erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen ovat taitoja, joita kou-lussa on helppo harjoitella. Yhdessä tekemällä ja itse vaikuttamalla on mahdollisuus saa-da positiivisia kokemuksia. Onnistumisien kautta rakennamme itseluottamustamme ja oman elämän hallintaa.
Tulevaisuuden tekijät tarvitsevat myös intoa, uskallusta, aktiivisuutta ja epävarmuuden sie-tokykyä. Niin yksilön kuin yhteisönkin eduksi on, jos ohjaamme lapsia ja nuoria huolehti-maan ensisijaisesti itse asioistaan ja tavaroistaan, tekemään tehtävänsä, kantamaan vas-tuuta yhteisön jäsenistä, ponnistelemaan, näkemään vaivaa ja tekemään parhaansa.
Aina kannattaa yrittää, sillä yrittäjämäisestä otteesta elämään on paljon iloa henkilölle itselleen kuin yhteiskunnallemmekin.
Aiheeseen liittyen 5-6 luokkalaiset pääsevät tutustumaan ensi keväänä Yrityskylään.
Yrityskylä on 5-6 luokkalaisille suunnattu talous- ja työelämätaitojen oppimisympäristö, joka avataan Mikkeliin keväällä 2013. Se on vaikuttava ja toiminnallinen oppimisympäristö yh-teiskunnasta, yrityksistä ja eri ammateista. Käymme myös oppilaiden kanssa yrittäjyyskas-vatuksen NY-polkua, joka on kymmenen oppitunnin kokonaisuus, joka tarjoaa käytännön läheisiä yhteistyömuotoja nuorten yritysasenteeseen, työelämävalmiuksien sekä talouden hallinnan vahvistamiseen.
Yrittäjyyskasvatus –teeman kautta jatkamme yhteistyötämme myös Rämälän koulun kans-sa sekä koulumme neuvottelukunnan, ITU:n ja koulualueen yrittäjien kanssa.
Otetaan vastuuta omasta elämästä ja kiinnostutaan tulevaisuudesta!
Tehdään loistava lukuvuosi yhdessä!
Katariina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti