sunnuntai 23. elokuuta 2009

ARKADISTA OSTOSKESKUKSEEN -arkkitehtuurityöpajat


ARKADISTA OSTOSKESKUKSEEN -
arkkitehtuurityöpajat Etelä-Savon kyläkouluissa ja päiväkodeissa lukuvuonna 2009-2010

Arkadista ostoskeskukseen –arkkitehtuurikasvatusprojekti tavoittaa n.150 lasta lukuvuonna 2009 – 2010. Tämä kolmen kyläkoulun, kolmen päiväkodin esikouluryhmän, yhden erityisluokan ja yhden iltapäiväkerhon arkkitehtuurikasvatusprojekti toimii pilottina.

Projektiin sitoutuneet opettajat ja ohjaajat integroivat arkkitehtuurikasvatuksen osaksi vuoden 2009 – 2010 opetussuunnitelmaansa. Arkkitehtuurikasvatus ei ole irrallinen, ulkopuolisen tahon toteuttama kokonaisuus vaan opettajien ja ammattitaiteilijan yhteistyössä suunnittelema pedagoginen lähestymistapa, joka tukee laaja-alaisesti varhais- ja perusopetuksen oppimistavoitteita ryhmien erityistarpeet huomioiden.

Työpajoihin osallistuu:

- Vuorenmaan koulu, Juva 3-6 luokat (yhdistetty) yhteensä 19 oppilasta
- Kissakosken koulu, Hirvensalmi 1-6 luokat + EHA yhteensä 34 oppilasta
- Rahulan koulu, Mikkeli 60 oppilasta- Vanamon erityiskoulun EHA 1 6-9 lk. yhteensä X oppilasta
- Marskin päiväkoti, esikoululaiset Mikkeli 7 esikoululaista
- Suksimäen esikoulu, Mikkeli esikoululaista 14
- Tuukkalan esikoulu, Mikkeli esikoululaisia 13
- Rantakylän seurakunnan iltapäiväkerho, Mikkeli yhteensä 24 oppilasta

Tavoite:
Arkkitehtuurikasvatusprojektin tavoite on kehittää omaa arkkitehtuurikäsitystä antamalla tietoa, herättää näkemään ja kannustaa vaikuttamaan avaamalla toiminnallisen, kestävän ja esteettisen ympäristön merkitystä hyvän elämän tekijänä. Arkkitehtuurikasvatukseen integroidaan kolmiulotteinen veistotaide ja Remida-metodi.

Arkkitehtuurityöpajat kannustavat kouluja ja päiväkoteja kehittämään lasten kykyä yhdistellä merkityksiä ja asioita.

Toteutus:
Vastaavaa kiertävää työpajatoimintaa ei arkkitehtuurikasvatuksen puitteissa ole toteutettu Etelä-Savossa aiemmin. Työpajatoiminta toteutetaan pitkäkestoisena oppimisprojektina lukuvuoden aikana, kunkin kyläkoulun ja päiväkodin aikatauluun soveltuen. Työpajaohjaajana toimii kuvataiteilija Kirsimaria E. Törönen-Ripatti.

Kaikilla kyläkouluilla ja päiväkodeilla on sama työpajarunko, josta räätälöidään työpajaohjaajan toimesta ryhmäkohtainen työpajakokonaisuus. Työpajaohjaaja vierailee lukuvuoden aikana luokassa ja ohjaa työpajat. Ryhmät vierailevat kerran Mikkelin taidemuseossa ja jokaisella ryhmällä on yksi kaupunkikierros.

Arkkitehtuurityöpajoissa lapset havainnoivat luontoa, rakennettua ympäristöä ja ryhmälle soveltuvin menetelmin tutkivat omaa elinympäristöään. Työpajat perehdyttävät arkkitehtuurin peruskäsitteistöön ja avaavat toiminnallisen, kestävän ja esteettisen ympäristön merkitystä hyvän elämän tekijänä.

Museotyöpajoissa perehdytään veistotaiteeseen osana julkisivua ja julkista tilaa Johannes Haapasalon kokoelman avulla.

Kyläkoulujen kaupunkikierroksen aikana perehdytään yhdyskuntasuunnitteluun.

Lapsen omilla ympäristö- ja luontohavainnoinnilla on keskeinen rooli oppimisessa. Metodina on käytössä mm. voimauttavaa valokuva, piirustus- ja maalaus-harjoitukset, sommittelu- ja värioppiharjoituksia ja mallirakentaminen. Remida metodin kautta perehdytään kierrätyksen merkitykseen ja ekologisiin arvoihin. Pajoissa käytetään kierrätys- ja luonnonmateriaaleja tavoitteena perehdyttää ekologisuuteen ja elinkaariajatteluun.

Ei kommentteja: